Dėl Kauno socialdemokratų iniciatyvos naikinti dviračių taką Laisvės alėjoje
Labai keista, kad Kauno socialdemokratai neberanda svarbių darbų Kauno miesto labui ir užsiėmė žalinga ir beprasmiška iniciatyva panaikinti dviračių taką Laisvės alėjoje. Lietuvos dviratininkų bendrija ir daugiatūkstantinė Kauno dviračių mėgėjų bendruomenė tikisi, kad kitos miestą valdančios koalicijos partijos ir savivaldybės vadovai paliks ramybėje dviračių taką Laisvės alėjoje ir patars kolegoms socialdemokratams užsiimti prasmingesniais darbais.
Kaune dviračių takų sistema pradėta planuoti prieš 20 metų, parengiant ir patvirtinant miesto dviračių takų vystymo planus. Dviračių takas Laisvės alėjoje buvo įrengtas remiantis 2001 m. lapkričio 30 d. Tarybos sprendimu Nr. 203 patvirtinta Kauno m. dviračių takų plėtros schema. Kaune yra vos ~50 km dviračių takų, tuo tarpu keliskart mažesniame Panevėžyje ~120 km, Klaipėda ir Šiauliai taip pat sėkmingai vysto savo dviračių takų tinklą. Užuot kalbėjus apie vieno iš keleto esamų takų naikinimą Kaune, būtina šnekėti apie spartesnę jų plėtrą. Nes savivaldybės duomenimis, ~150 tūkstančių kauniečių turi dviračius, bet negali patogiai ir saugiai jais naudotis.
Šiuo metu Kauno dviračių takai, stovėjimo vietos planuojami ir įgyvendinami remiantis Kauno m. savivaldybės tarybos 2010-06-03 d. sprendimu Nr. T-296 patvirtintu Kauno miesto dviračių takų specialiojo planu.
Teritorijų planavimo specialistams, eismo organizavimo ir eismo saugumo, dviračių ekspertams, projektuotojams senai buvo aišku, kad miesto centre vienintelė tinkama arterija dviračių transportui yra specialia įrengtas dviračių takas Laisvės al., nes nėra kitos alternatyvos. Miesto centras iš vienos pusės apribotas Karaliaus Mindaugo prospektu, iš kitos pusės Nemuno šlaitas. Paralelinėse K. Donelaičio ir Kęstučio gatvėse eismas per daug intensyvus ir fiziškai trūksta vietos ten įrengti dviračių takus. Važiuoti kartu su viešuoju ir kitu transportu toe gatvėse dviratininkams labai nesaugu ir joks atsakingas politikas negali siūlyti sprendimų, skatinančių žmonių mirtis ir sužalojimus.
Norint užtikrinti geresnį eismo saugumą Laisvės alėjoje, reikia įrengti tinkamą dviračių taką (ryškiai paženklintą) ir kontroliuoti kelių eismo taisyklių laikymąsi dviratininkų ir pėsčiųjų tarpe. Tai galėtų užtikrinti reguliarus viešosios policijos patrulių budėjimas su dviračiais Laisvės alėjoje, senamiestyje, Šančių ir Nemuno krantinės dviračių takuose.
Labai reikalinga socialinė reklama ir gyventojų švietimas, raginant pėsčiuosius ir dviratininkus laikytis kelių eismo taisyklių reikalavimų ir mandagaus elgesio.
Lietuvos dviratininkų bendrija (LDB) primena, kad specialiai dviratininkams pritaikyta infrastruktūra, atskiriant juos nuo automobilių ir pėsčiųjų specialiais dviračių takais ir dviračių juostomis yra saugiausia, geriausia ir tinkamiausia eismo saugumo didinimo priemonė. Šią abėcėlę senai žino visos Europos iestų planuotojai ir savivaldybių tarnautojai. Takai turi būti turi būti kokybiški ir reguliariai prižiūrimi (valomi, tvarkoma suirusi danga). Reikia nuolat plėsti ir tankinti dviračių takų tinklą, tam skiriant tikslinį finansavimą, parengiant. Būtina įtraukti planavimo dokumentuose numatytų dviračių takų įrengimą į gatvių tvarkymo detaliuosius planus ir techninius projektus bei tvarkymo sąmatas kaip privalomą techninę sąlygą. Todėl raginame Kauno socialdemokratus laikytis priimtų teritorijų planavimo dokumentų ir užtikrinti jų įgyvendinimą.
Deja, Kaune bręsta nauji eismo saugumo problemų židiniai. Planuojant A.Juozapavičiaus pr. rekonstrukciją, nenumatytas dviračių tako įregimas, kuris yra numatytas Kauno miesto dviračių takų specialiajame plane kaip magistralinis (didžiausio prioriteto). Tai labai blogas precedentas nepaisyti priimtų teritorijų planavimo dokumentų. Nepanaudojama geriausia proga įrengti dviračių taką ar dviračių juostą kartu su prospekto rekonstrukcijos darbais. Po prospekto rekonstrukcijos išaugęs auto transporto srautas ir padidėjęs greitis sukels eismo saugumo problemas ir nelaimes, nes problemos nedingsta jas ignoruojant.
Pabaigai prisiminkime, kodėl dviračių transportas yra vystomas visoje Europoje. Nes:
Mažina transporto spūstis, kai dalis vairuotojų naudoja dviračius susisiekimui; mažina gatvių dangos dėvėjimąsi, oro taršą ir jos sukeltas pasekmes; gerina miestiečių fizinę savijautą, sveikatą ir darbingumą (beveik pusė kauniečių turi antsvorio, kamuojami širdies-kraujagyslių ligų).
Dviratininkai JAU YRA eismo dalyviai, todėl būtina spręsti su tuo susijusius klausimus.
Pagarbiai,
Linas Vainius
Lietuvos dviratininkų bendrijos pirmininkas
Buv. Kauno m. savivaldybės Bevariklio transporto komisijos narys
Tel. 8-699-33661